Overstappen van zorgverzekeraar – hoe werkt dat?
De premies van het nieuwe jaar zijn bekend, je hoort overal reclamespots van verzekeringen en je denkt bij je zelf; “zou mijn zorgverzekering voordeliger kunnen?”. Nou, waarschijnlijk wel! Lees hieronder alles wat je moet weten over het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering.
Waarom zou je overstappen van zorgverzekeraar?
In een jaar kan veel veranderen. Misschien heb je in het nieuwe jaar wel een hele andere medische situatie en sluit je huidige zorgverzekering hier niet meer op aan. Zeker nu de keuzevrijheid van zorg niet meer vanzelfsprekend is, wil je wellicht iets meer betalen om deze vrijheid wel te hebben. Maar misschien heb je juist liever een lagere premie en maakt de keuzevrijheid je niet echt uit. Of de premie van je huidige verzekering gaat omhoog, waardoor het interessant wordt om naar andere verzekeraar over te stappen. Kortom, je wilt een verzekering die aansluit bij jouw wensen en tegelijkertijd zo laag mogelijke premie heeft.
Wanneer kun je overstappen van zorgverzekeraar?
Waar andere verzekeringen geen vaste begin- en einddatum hebben, kan je maar één keer per jaar van zorgverzekering wisselen. Alle zorgverzekeraars maken rond half november de zorgpremies en polisvoorwaarden voor het nieuwe jaar bekend. Vervolgens kun je tussen 12 november en 31 december overstappen en zo barst in deze periode ook de concurrentiestrijd van de zorgverzekeraars los. Vaak word je deze maanden overspoelt met reclame(spots) van deze verzekeraars, wat enigszins verwarrend kan werken.
Gelukkig kun je ook via een zorgvergelijker eenvoudig de verschillende zorgverzekeringen vergelijken.
Hoe zeg je een zorgverzekering op?
Wanneer je besluit om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar hoef je je huidige zorgverzekering niet op te zeggen. Je nieuwe verzekeraar regelt dit voor je. Mocht je nou nog niet weten welke verzekering je wilt afsluiten, kun je tot 31 december je huidige verzekering opzeggen door een e-mail of een aangetekende brief naar de verzekeraar sturen. Je hebt dan vervolgens nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.
Kunnen zorgverzekeraars je weigeren (bijvoorbeeld door je medische situatie)?
Een zorgverzekeraar is, voor het basispakket, wettelijk verplicht je te accepteren als klant. De verzekeraar mag geen onderscheid maken op basis van geslacht, leeftijd of gezondheid. Echter mag je wel geweigerd worden voor een aanvullende zorgverzekering, de verzekeraar kan bijvoorbeeld eisen dat je een medische controle ondergaat of een gezondheidsverklaring aanlevert. Dit is overigens niet gebruikelijk.
Uitzondering
Er is één geval waarin een zorgverzekeraar je wel mag weigeren voor een basisverzekering, dit is wanneer deze verzekeraar je verzekering wegens fraude of wanbetaling heeft beëindigd. De verzekeraar in kwestie mag je vervolgens vijf jaar lang blijven weigeren, waardoor je genoodzaakt bent om een andere zorgverzekeraar te zoeken.